Sjopping

16 september 2017 - Jönköping, Zweden

. Mijn villa in Nybro blijkt niet alleen door mij bezet te zijn. Ik hoor wat gerommel en gekuch, een vrouwenkuchje. Toch maar even mijn blaas legen na deze lange nacht. Want geslapen heb ik. Na mijn plas wil ik teruglopen naar mijn Rum, maar plots hoor ik achter mij “Hej Hej “ de nationale groet hier. (Soms ook wel Hej San, alleen dat zou te mooi geweest zijn...) In de keuken staat een Zweedse dame. Nieuwsgierig naar die Hollandse dame. Ze had gehoord van de eigenaar va Villa Nostalgia dat ik vertraging had met de trein en daardoor pas een nacht later zou komen. We raken in een diepzinnig gesprek en gaan aan de keukentafel zitten. We praten meer dan anderhalf uur over ons leven en de (innerlijke) reis die we maken. Wat gebeurt er hier, ik vind gewoon een Sister in Zweden!  We wisselen adresgegevens uit worden FB friends en geven elkaar een big hug (‘sorry I smell’; ‘well I think I doesnt smell like roses also my darling’) Na een warme douche ruik ik weer lekker en vervolg mijn weg.

Jönköping

De volgende bestemming is Jönköping ... spreek uit junsjopping.Het is een van de drie. Hierna volgen nog Norrköping en Nyköping. Waarschijnlijk heb ik die plaatsen uitgekozen op hun naam en mijn associatie met Shopping. Aangekomen per trein zie ik een mooi groot meer. Het op een na grootste van Zweden: Vattern.

Prachtig! ik waan me echt in een vakantieoord. Na een treinreis van 3,5 uur voel ik me toch weer moe. Even wat luxe hoor. Een taxi naar het hotel, want 45 minuten lopen met die rugzak zit er nu even niet in. 200 kronen! Word ik hier opgelicht? Geen idee, Ik doe het maar.  Netjes voor het hotel afgezet . Voor inchecken ben ik te vroeg. Dus rugzak stallen en wandeling naar het eerste restaurant wat me aanspreekt. Ergens tussen lunch en dinner. Mijn lunner nuttig ik uiteindelijk in een zeer toepasselijk restaurant . De IKEA! Lekker visje (geen Gravad lax), voor nog geen 7,50 👍🏼👍🏼 Teruglopen naar het hotel is best heet, temperatuur al opgelopen naar 23 graden.

Blij als ik ben mag ik naar mijn hotelkamer op de 11de verdieping. Wauw, een panoramische lift. Uitzicht over het stadje en het meer in de verte. Dat meer wil ik zien bij ondergaande zon. Zoals gezegd in het begin van de avond, metde bus

Na een fotosessie en korte bezinning weer terug in mijzelf gekeerd, Er is toch een sauna in het hotel...

Snel terug naar hotel en dan wijntje, toast met garnaaltjes plus sauna als afsluiter😊

Rozig type ik dit verhaal......slaap.lekker  tot morgen 🌜😴

1. Wim van Dis:
    17 september 2017
    Effe opgezocht waar je nu bent, ik weet dus helemaal niets he, van Zweden (Noorwegen trouwens ook niet). Wat een joekel van een land is dat. Blijf je volgen!
  2. Xandra:
    17 september 2017
    Reizen door Zweden is heel relaxed. Wel grote afstanden om af te leggen iedere keer. Gemiddeld 3 uur per reis. Maar zo mooi en gemoedelijk. Het landschap is heel mooi. Nu beginnend herfst 😍
  3. Karin Nijman:
    17 september 2017
    Je lijkt steeds meer relaxed. Heerlijk hoor. Zo grappig, het glas tegenover jou demonstratief omgedraaid laten staan. Haha