Retraite Kasteel

20 september 2017 - Nyköping N, Zweden

Vaak zeg ik dat een retraite mij fijn zou lijken. Sommigen weten dat ik best eens een weekje in alle stilte en rust zou willen opladen en bezinnen. Of een lange reis maken
Een pelgrimsroute naar Santiago de Compostella, maar dan Noordelijker.
Ook allang zeg ik dat ik in Zweden een stukje land wil kopen om daar stuga's op te bouwen voor mijn toekomstige stichting.
De zon lacht, ik ga kanovaren.
Bij de receptie krijg ik een reddingsvest, een peddel en een sleutel 🔑 BTW I think the Tart didnot Work?
Blijkt mijn taartje een half uurtje geleden in de koelkast gezet te zijn. Mjammm mjammm voor later vandaag
Thanks to the Cook. 💋 Tweede kans op klein feestje 🎉

Twee uur kanovaren. Rust, kalmte, natuur. Men is hier van de zelfbediening dus ik zal zelf met mijn sleutel de kano moeten losmaken en zorgen dat deze in het water komt met mij droog in de kano. Het lukt me, gewoon omdat ik eigenwijs en koppig ben. En beetje sterk 💪. Training van afgelopen maanden werpt nu zijn vruchten af. Hup kano je wint heus niet van mij. Beheerst bedenk ik mijn strategie. Trek, sleep en duw. Kantel en klaarzetten op de steiger. Tasje met mobiel, handdoek, appel, Zwitsers zakmes en flesje Pepsi Max in het droge ' vooronder '
Klep dicht en langzaam kano in het water laten glijden. Gelukkig trek ik 40kg bij mijn Fitness centrum. 😜
Kano niet weg laten glijden, ik moet er nog in
Easy Peasy. Nu gaan met die banaan
Mijn kano- en peddelskills komen goed van pas.
Binnen de kortste keren ben ik halverwege het meer
Best nog wel fris die wind. Ik zoek een rustig, vlak stukje water langs de kant en ga mijn appeltje schillen. Wat voelt dit toch totaal ontspannen. Om me heen bomen en paar rotsen. Eventjes liggen op het kabbelende water. De boot deint zachtjes heen en weer. Zo lig ik een kwartier en dan is het tijd om weer terug te gaan.
Zelfde ritueel maar dan omgekeerde volgorde.
Spullen terug bij receptie, even in mijn kamer omkleden en opmaken voor het lunch buffet.
Door het kanoën heb ik trek gekregen. Zoveel keuze... Ik word hebberig en gretig. Er is keuze uit vlees of vis met aardappelpuree of gebakken aardappelen. Ik wil niet kiezen, ik neem het allemaal, inclusief de appelsaus en jus. Verder neem ik nog van alle salades een schep, inclusief blokjes ananas 🍍
Er is ook nog soep met brood en smeersels. Alles kies ik. Deze jacht lunch schrans ik naar binnen. Cranberry sap erbij. Heaven on een dienblad.
Tijdens het eten merk ik dat ik zit te neuriën en te smakken. Oeps, deze lunch smaakt gewoon waanzinnig.
Volgens mij eet ik Koningshert met gepaneerde visfilet ; Zweedse surf &Turf. Koffie en zelfgemaakte kaneelkoekjes toe.
Buiten begint het flink te regenen. Ik ren terug en zie dat het kasteel open is voor publiek. Imposante gebouwen wil ik altijd even bezichtigen. Binnen maak ik een korte tour door het kasteel. Veel foto's en video's. Nogal pompeus met veel jachttrofeeën.
Terug in mijn kamer doe ik een siësta van 2,5 uur.
Bij vijven schrik ik weer wakker. Gestommel
Nieuwe gasten in het gebouw.
Eerst mijn planning... De was en De sauna.
Geen van tweeën is gelukt. Wascabine gesloten. Sauna koud en op geen mogelijkheid aan te krijgen.
Dan maar mijn Merquez worstjes opwarmen en taartje eten. In de keuken zit een stel. Zij komen van Israël en wonen in Zuid Zweden. Ze reizen om hun producten van eigen zaak, te verkopen. We raken aan de praat over vanalles. Sociale leven, religies, buitenlanders. emigreren, land kopen in Zweden. Intussen begonnen aan mijn Citroen Merengue taart 🎂
We wisselen gegevens uit. Er komt nog iemand in de keuken. Een Zweedse die opleiding tot verpleegkundige bijna afrondt De verhalen gaan verder en ik kijg een goed beeld van de inwoners van Zweden. Met name hun frustraties.
We wensen elkaar alle goeds toe, huggen en spreken af te mailen. Ik heb in ieder geval twee verblijfadresjes erbij
In Zweden én in Israël
Slaap lekker xxx