Landgoed Oster Malma

18 september 2017 - Nyköping N, Zweden

Mijn 5de reisdag is naar een bestemming waar ik wat langer blijf. Ik voel dat het Noordelijker is want heb het koud ❄
Van Norrköping ben ik doorgereisd naar Gnesta. Richting Stockholm is dat. Vanaf hier pak ik de bus naar Oster Malma. Een Guesthouse op een groot landgoed aan een meer. Voordat ik daar een keer aankom zal ik toch anderhalf uur op de bus moeten wachten. Nou ja moeten.. Er bestaan taxi's natuurlijk en liften zou ook nog kunnen. Waarom zou ik. Heb geen haast. Scheelt me een hoop geld. Ik trek een fleece trui aan en ga mijn verhaal in het bushokje schrijven. Kan zelfs nog dekentje erbij pakken.
Ik zie dat backpacken niet echt iets is voor dames met lange nagels 💅
Mijn laatste ingescheurde nagel laat ik als DNA materiaal achter in Gnesta.
De rust hier in Zweden neemt totaal bezit over mij.
Het is ook zo lekker om in een gemeenschappelijke ruimte te zitten waar je toch niet begrijpt wat men zegt. Je kan geen gesprek volgen zonder er onbedoeld in meegezogen te worden. Ik leef in mijn eigen cocon. De symboliek van die zware rugzak en de stilte in mijn hoofd, zonder dat ik afgeleid word door externe factoren (leuke afleidingen zijn er wel 😉), geeft goed aan waar ik mijn reis voor begonnen ben. De zware last bewust voelen, de pijn aanvaarden, rust vinden en vrede met jezelf sluiten. Het voelt nu ook als genoeg geweest dat meezeulen. Nog klein stukje en ik ben op mijn bestemming dan laat ik de rugzak los. Mijn terugreis zal met vleugels zijn. ✈
De bus arriveert en de chauffeur legt mij keurig uit waar ik kan uitstappen voor Oster Malma. Nu zie ik pas hoe de jeugd van het platteland na een schooldag naar huis terugkeert. Alle leeftijden; van 8 tot 18 met de bus. Door het landschap, langs de rode stuga's (typisch Zweedse huizen) neemt de bus mij mee. Het lijkt steeds verder van de bewoonde wereld. Totdat ik mag uitstappen voor mijn lange wandeling naar het landgoed. 2km met rugzak, heuvels over. Maar wat een weg, puur natuur om mij heen. Het is jachtgebied en ik hoor honden. Ook zie ik borden "Pas op voor overstekende zwijnen" Eventjes heb ik een moment van angst. Maar ik ben niet bang, wilde honden heb ik al getrotseerd. En dit is toch een spirituele tocht, inmiddels. Accepteer dat je af en toe wat angst mag hebben, tis ook een gevoel, net als huilen, lachen en liefhebben. Doorstappen, geniet van de omgeving.
Er komt een auto aan....Kan ik liftje krijgen?? Nee, het is een gele Pieter Post auto die voorbij scheurt. Wat ik dan zie geeft mij een rilling over mijn hele lijf, ook gelijk een turbo megaboost en de grootste dankbaarheid die ik tot nu toe heb gevoeld. Het kenteken is 'aug 280' 😳👼 De geboortedatum van mijn overleden hartsvriendin (28/8/69). Ik geloof in tekens en symbolen en het bezoeken van Engelen op je levenspad. Niet iedereen heeft dat...Dat weet ik. Maar voor mij was dit het teken dat deze reis écht een dubbele betekenis heeft. Met een vol, blij hemels gevoel leg ik de laatste honderden meters af.
In de verte zie ik gebouwen en een groot meer.
Met zweet op mijn voorhoofd en vuurrode wangen check ik in. Of ik met de auto ben.... Euh nee, heb net een stukje gelopen met deze megarugzak om.... Beetje moe, ben ik. Of ik nog wil dineren? Nee, maar als u voor mij een 'small bite' heeft dan blief ik dat graag. Een 'cold Meat plate'? Lijkt me zalig!
De schotel zal in de koelkast van de kitchenette gezet worden, with my name on it. Well that sounds delicious..
Nog laatste paar meters lopen, voorbij het Kasteel en dan is het gebouw aan de linkervleugel van u. OK
OMG What the Fudge... Dit is echt waanzinnig! Yessss Allemaal dubbele deuren, kamers, gezamenlijke ruimte, douches, mijn eigen kleine kamer met openslaande vensters en uitzicht op het meer en de bossen. Even spullen uitstallen en verkenningstocht doen op het landgoed. Wat ben ik blij dat ik twee extra nachten heb geboekt. Er is hier zoveel te doen. Wildlife Park. Hikertocht. Kanovaren. Plons in het meer. Jogging. Sauna. Je kan hier op het Landgoed geschoten wildvlees kopen en zelf opbakken in je eigen keuken. Dit is MIJN verjaardagsfeestje, mezelf cadeau 🎁 gedaan! Terug in de kitchenette vind ik in de koelkast een groot bord overvol met zo veel lekkers dat ik bijna tranen in mijn ogen krijg. Koud wildvlees, verse salade met granaatappelpitjes, pittige worst, krieltjes, saus, broodjes met boter, quiche, olijven en stukje gebak. Van thuis had ik een miniflesje wijn meegenomen voor een geschikt moment. Dit was em. In de woonkamer op de leren bank laat ik het mij goed bekomen. Overal waar ik kijk zie ik mooie uitzichten. Linksvoor de bossen. Rechtsvoor het meer. Helemaal links hangen schedels van wilde dieren en helemaal recht een schilderij van jagers.
Ultiem Genieten zeggen jullie. Nou Inderdaad. Als ik rijk was liet ik jullie allemaal overvliegen. Plaats zat hier.
De komende dagen dus verhalen vanaf 'mijn' Landgoed 😁
Xxx

1. John:
    18 september 2017
    Weer een paar mooie foto's heel mooi,en nog een mooi viswatertje.
    Mooie vakantie bestemming voor je pa en ma xxxxxxxx
  2. Roy:
    18 september 2017
    Echt toffe verhalen Xan, erg fijn om te lezen. Have fun!
  3. John:
    18 september 2017
    hoi xan geniet ervan dan ben ik ook gelukkig als ik zie dat alles goed gaat hoop dat je een gezellige dag morgen heb wij denken aan je en alvast gefeliciteerd nog fijne en gelukkige dagen geniet er van liefs ma
  4. Karin Nijman:
    18 september 2017
    Tjee Xandra, geniet gewoon van je belevenissen. Je kunt wel professioneel reisblogger worden. Leuk hoor. En die koude schotels mogen er zijn daar. Benieuwd hoe het wild gesmaakt heeft. Geniet volop en alvast een hele fijne verjaardag gewenst. Liefs, Karin
  5. Wim van Dis:
    19 september 2017
    ... en ik geniet weer mee met het verhaal en de foto's.
  6. Xandra:
    19 september 2017
    Lieve leesvrienden, ik ben nu op één lokatie. Tenslotte vandaag een jaartje ouder geworden. Mijn oude benen hebben paar dagen rust nodig 😜
    Vanaf Oster Malma zal nu verslag uit worden gebracht. Genoeg te doen hier. Ontbijt was superb, met wild natuurlijk. De Kok gaat een taartje voor mij maken. Het is feest 🎉 vandaag. Geniet er weer heerlijk van. Nu wandeling op 'mijn tijdelijke landgoed ' maken.
    Xxx