Wild

22 september 2017 - Nyköping N, Zweden

Op mijn gemak deze ochtend. Wekker staat op 07.30 uur. Maar ben al eerder wakker. De laatste reistips stromen binnen. Zoveel ♥ voel ik
Inmiddels ben ik zelf ook op zoek aan het gaan. Eerder had ik al gezien dat Skavsta de beste optie zou zijn, omdat 1) het dichtstbijzijnde vliegveld is en 2) Ryanair er op vliegt. Nu schiet deze ineens op als Hit voor morgenochtend 10.00 uur naar Dusseldorf. Ik wil em..al is het maar voor de prijs, 994 kronen. Het lukt me niet om online te boeken. Ik zal het ter plekke moeten regelen. Fingers crossed
Welke stappen neem ik. Douchen, inpakken, koffie, uitchecken.
Check 1, check 2, check 3 en daar ga ik naar de uitcheck.
Het bedrag is lager dan ik berekend had. Daar word ik blij van. Kijken of ik nog een lift kan ritselen. Dat zit er niet in. Taxi dan? Naar vliegveld.. Wat! 850 kronen, dat is meer dan 85 euro. Dan de bus maar. Wel krijg ik van de receptiedame een busschema met tijden naar Skavsta Airport. De trip is met twee bussen, eerst naar Nyköping en dan de volgende nemen naar Skavsta Airport.
Alleen de eerste gaat pas over 2,5 uur, aan het begin van het landgoed (2km wandeling met rugzak in een dikke warme jurk). Dan blijf ik wel even in de lobby. Gelukkig hebben ze net allemaal lekkere dingen neergezet. Homemade Applecake en koekjes, chocolaatjes, soort groene grote ronde M&M's die smaken naar After Eight. Ik neem een schaaltje vol; van alles wat. Mok koffie erbij. Dan nog wat shoppen in de kleine Butik. Is het al tijd? Ik vertrek liever vroeg. De wandeling begint weer. Rugzak op mijn rug gehezen en de pas erin.
Het mooie weer is over. In de verte zie ik donkere wolken. Hopelijk blijft het net lang genoeg droog. Omdat ik nog veel te vroeg ben, loop ik door naar de volgende halte (pffffff heuvels op). Hè deze halte heet anders dan op het schema. Neem ik dat risico? Nee nu liever niet. Heb tijd over en toch niks beters te doen, dus loop dat endje maar weer terug (zucht)
Gelukkig nu bergafwaarts. Wat wel vervelend is, is een lichte aandrang om te plassen. Negeren! Doorlopen...
ok nog steeds ruim op tijd voordat de bus komt. Ik doe mijn rugzak af en ga er op zitten. Tijd voor wat fruit. Ik heb een sinaasappel en begin die rustig te pellen en te eten. De eerste regendruppels voel ik al. In mijn tas zit een HEMA regenponcho. Die gooi ik over me heen. De wind waait, het wordt kouder en natter. Ik besluit om naar een klein afdakje te lopen. Allerlei affiches van het Wildpark zijn er opgeplakt. Ik heb nog een kwartier voor de bus komt. Mijn blaas roept om actie! "Kijk", zeg ik tegen mezelf, "dit is een Wildpark. Dan mag ik toch ook best wel Wildplassen? Hier, achter dit scherm. Nou vooruit" ik heb mezelf overtuigd. Nou is het voor een vrouw met een jurk een stuk makkelijker om te Wildplassen. Tenzij ze een dikke panty aanheeft. Wat dus in mijn geval is... Snel hurkzit etc. Schichtig om me heen kijkend. Plas in de aanzet. Go!
NEE NEE, wat zie ik daar? De bus 🚌
Abort mission. Run Run.
Onderweg rugzak en handtas meesleurend. STOP ✋
De buschauffeur wacht geduldig op deze Wilde vrouw. Ik check snel of mijn Jurk niet in mijn panty gestopt zit.... (Tsja het gebeurt, mensen.... Ik heb ze gezien hoor. De vrouwen die met hun rok of jurk in de panty uit het toilet komen. Niets alwetend van hoe hun achterkant eruit ziet.) Bij mij is alles strak getrokken!
Pffff. De buschauffeur legt vriendelijk uit dat hij een andere bus is, maar die ook naar Nyköping gaat. Waar ik kan overstappen naar de bus met bestemming Vliegveld Skavsta.
Uithijgend en blij (iets beschaamd) ga ik zitten. Mijn reis continueert.
Het landschap begint langzaam over te gaan naar een stedelijke omgeving. Nyköping is een grote stad. Bij het station legt de buschauffeur mij uit waar de volgende bus stopt. Tack så mycket.
Ik heb nog voldoende tijd om te lunchen.
Er is een kleine friet- en burgertent, dus stap daar naar binnen. Er staat een echte Wurlitzer, het lijkt net de jaren 50-60. Zweedse mensen hebben veel met Amerika uit die jaren. Bij veel kappers zie je nog plaatjes van Elvis Presley bijvoorbeeld. Ze rijden in oude Chevrolets en (mijn no 1 favoriet) Ford Mustangs.
Ik bestel een frietje en Orangejuice. En ga toch nog even een rustige plas doen.

Mijn volgende bus brengt me netjes naar het vliegveld. Totaalbedrag 3 euro. Haha. Scheelt een hoop!
Als eerste steven ik af op mijn doel. Balie van Ryanair. Geen rij. Mooizo.
Vriendelijk word ik geholpen en met extra boekingskosten lukt het mij toch om de felbegeerde ticket te bemachtigen.
Yessss
Nu nog hotel. Dat is op loopafstand. Ook gelukt. Yessss
Nu kan ik alles loslaten.
Morgen vlieg ik naar Dusseldorf Weeze en daarvandaan de trein naar Rotterdam.
Misschien nog tijd om te shoppen daar 😀
Spullen in de hotelkamer gezet en naar de Lounge voor een stevige borrel.
Die zijn er zat. Ik ga voor de Herfstcocktail met Jack Daniels en Cointreau, Lemon en Sprite " the Lynchburg lemonade" Chili nuts erbij.
De sauna laat ik vast aanzetten.
Wat een genot. Relaxed. Drankje. Vrienden op de WhatsApp. Wat is leven toch goed. Buiten mist en regen. Binnen lekker warm in de loungebanken.
Na het drankje en de noten maak ik me gereed voor de sauna.
Zo heerlijk ontspannen. Terug op de hotelkamer voel ik me heel slaperig. Combi cocktail en sauna hakt erin.
Middagdutje. Wekker staat op 18.15 voor het diner. Iets tegen zevenen zit ik alweer aan de Fish n Chips met Perencider.
Hoeveel zou ik nu wegen? Zeker vijf kilo meer dan een week geleden 😉
Vandaag ga ik vroeg slapen, want morgenvroeg komt er weer een avontuur!
CU xxx

1. Wim van Dis: